Shampoobars, ‘no rinse’ conditioners, maritiem onderzoek en thermische bronnen: binnen L'Oréal Group is er een vloedgolf aan initiatieven rondom het behoud van water. Zo springt de Franse cosmeticareus in het duurzame diepe.
Bij cosmeticagroep L'Oréal Group draait de volledige duurzaamheidscampagne om water. Of, eigenlijk: om het behoud ervan. Rond Earth Day kreeg de pers een voorproefje van de marketinguitingen van een aantal van zijn merken: Garnier, Biotherm, La Roche-Posay en Vichy. En hoewel waterbehoud het startpunt is, raken de initiatieven meer gebieden van het Franse mediahuis.
“Sleutel je aan het ene onderwerp, dan beïnvloed je vanzelfsprekend ook een ander onderwerp. Duurzaamheid is een ecosysteem op zichzelf”, vertelt duurzaamheidsdirecteur Erik Troost aan RetailTrends.
Zo pakt L'Oréal het aan
L’Oréal Group heeft met een portfolio van zo’n dertig consumenten- en luxemerken een aanzienlijk deel van de beautymarkt in...
Shampoobars, ‘no rinse’ conditioners, maritiem onderzoek en thermische bronnen: binnen L'Oréal Group is er een vloedgolf aan initiatieven rondom het behoud van water. Zo springt de Franse cosmeticareus in het duurzame diepe.
Bij cosmeticagroep L'Oréal Group draait de volledige duurzaamheidscampagne om water. Of, eigenlijk: om het behoud ervan. Rond Earth Day kreeg de pers een voorproefje van de marketinguitingen van een aantal van zijn merken: Garnier, Biotherm, La Roche-Posay en Vichy. En hoewel waterbehoud het startpunt is, raken de initiatieven meer gebieden van het Franse mediahuis.
“Sleutel je aan het ene onderwerp, dan beïnvloed je vanzelfsprekend ook een ander onderwerp. Duurzaamheid is een ecosysteem op zichzelf”, vertelt duurzaamheidsdirecteur Erik Troost aan RetailTrends.
In 2020 begonnen jullie met dit duurzaamheidsprogramma. Wat is er veranderd aan de koers?
“Ons duurzaamheidsprogramma is eigenlijk een ontwikkelplan. In de basis zijn we nog steeds bezig met dezelfde doelstellingen. Logisch ook: al deze punten zijn wetenschappelijk gegrond, waardoor die stippen op de horizon blijven bestaan. Natuurlijk zijn er zaken die meer aandacht verdienen, maar daarom is het ook een ontwikkelplan: we zetten steeds stappen in het duurzamer maken van ons bedrijf. Waar we ons in 2020 ons vooral richtten op iedereen mee krijgen in onze organisatie, pakken we nu door.”
Bij L’Oréal werken wereldwijd tienduizenden medewerkers. Hoe beweeg je met duizenden tegelijk dezelfde kant op?
“Dat is een uitdaging. Je hebt mensen die graag verandering teweegbrengen en mensen die daar wars van zijn. Het begint allemaal bij degenen die geraakt worden door het onderwerp of iets willen betekenen. Het is belangrijk dat mensen wéten dat ze iets kunnen bijdragen, en dat moet je hen duidelijk maken. Sinds een paar jaar zie ik echt een grote verandering: ineens komen collega’s naar me toe om te vragen hoe ze kunnen bijdragen.”
In jullie doelen, of ‘commitments’, kijken jullie vooral vooruit tot 2025 of 2030. Waarom zo ver in de toekomst?
“Sommige doelen hebben we op vijf jaar gesteld, zoals het reduceren van onze CO2-uitstoot. Andere doelen willen we behalen in 2030. Dit zijn de zaken waar we langer voor nodig hebben. Daarom strekt dit programma zich uit over meerdere jaren. Toegegeven: het is spannend om alles binnen dat tijdsbestek te realiseren. Dat betekent dat we moeten versnellen, en dat doen we. Zo zitten we al op 65 procent in het reduceren van onze CO2-uitstoot.
Wat belangrijk is om te benoemen, is dat duurzaamheid geen momentopname is. Het is niet: gisteren was je niet duurzaam, en vandaag ineens wel. Dat neigt naar greenwashing. Daar willen we absoluut van afblijven.”
Hoe zorg je ervoor dat je je handen daar niet aan brandt?
“Al onze doelstellingen zijn wetenschappelijk onderbouwd, waarmee we kunnen aantonen dat we ons niet schuldig maken aan greenwashing. Het draait allemaal om de vraag of je je duurzaamheidsclaims kunt waarmaken. Daarom zijn we heel voorzichtig in wat we claimen."
In jullie nieuwe campagne focussen jullie je volledig op de rol van water in het leven van mensen en het behoud van natuur. Hoe maak je in alle milieuvraagstukken de keuze wat je wel en niet doet?
“Eígenlijk hoeven we dat niet. Duurzaamheid is een ecosysteem op zichzelf. Sleutel je aan het ene thema, dan beïnvloed je vanzelfsprekend ook een ander onderwerp.
Toch hebben we wel een aantal prioriteiten, waar het verlagen van de CO2-uitstoot en het verminderen van watergebruik het hoogst op ons prioriteitenlijstje staan. In totaal hebben we zeventien commitments, waarvan veel doelstellingen elkaar raken. Als je bijvoorbeeld je ingrediënten vervangt door biobased- varianten, heeft dat impact op het watergebruik en de CO2-impact. Dat maakt het ook zo complex: alles is met elkaar verweven.”
De markt kent meerdere voorbeelden van ‘watervriendelijke’ merken. Voelen jullie hun hete adem in je nek?
“We kijken niet naar anderen, maar zijn met onszelf bezig. Het halen van al die doelen is al complex genoeg.
Kijk, het positieve is dat er een enorme beweging gaande is. Ieder bedrijf is zich ervan bewust dat er iets moet gebeuren. Wát je doet, ligt aan je kern: waar kun je impact maken? Ik denk dat geen enkel bedrijf een toekomst heeft zonder concrete duurzaamheidsdoelen. Daarin wil je niet met elkaar concurreren. Duurzaamheid is geen trend, het is een noodzaak. Je moét.”
Wat is naar jouw idee de grootste misvatting ten opzichte van de beautyindustrie?
“De belangrijkste misvatting is het idee dat commerciële bedrijven alleen winst maken voor zichzelf. Wat vergeten wordt, is dat wij middelen hebben om te investeren. Dat doen we in technologie, in samenwerkingen voor natuurherstel en maritiem onderzoek: winst voor jezelf en de planeet gaat hand in hand. Ik hoop van harte dat meer bedrijven zich dat gaan realiseren. We kunnen alleen voorbestaan als onze planeet kan voortbestaan.
De wereld van communicatie is drastisch veranderd. Dat maakt dat zaken vaker vanuit één perspectief worden belicht. Neem bijvoorbeeld de opvatting dat plastic de grote boosdoener in het milieu is – daar denken veel mensen zo over. Het verhaal is echter veel complexer dan dat: wat voor kunststoffen zijn er, en wat zijn de alternatieven? Is glas beter, of juist aluminium, dat je bijna eindeloos kunt recyclen? Dát is de uitdaging: er is geen sprake van goed of slecht. Het verhaal is zoveel genuanceerder, maar leg dat maar eens uit aan de consument.”
Vorige maand nam L’Oréal zeepmerk Aesop over van Natura & Co. In hoeverre helpt dit in de duurzaamheidsdoelstellingen?
“Over overnames kan ik weinig zeggen, maar wat ik wél weet is dat Aesop een ongelooflijk duurzaam merk is. Dat past enorm goed bij onze merkwaardes en in wat wij willen als bedrijf.
Dat is natuurlijk de bedoeling. Bij alles wat we doen moeten we ons afvragen of het past binnen onze duurzaamheidsdoelen. Dat is mijn droom – je moet ergens een dromer zijn als je deze tak van sport beoefent – dat bij iedere stap als eerst wordt gedacht aan duurzaamheid.”
In de zeven jaar dat je duurzaamheidsdirecteur bent, zag je het milieu achteruit hollen. Hoe word je niet moedeloos?
“Dat is soms bijna onvermijdelijk, denk ik.” (Lacht) “Maar het tegenovergestelde is het geval: de problemen vormen de grootste motivatie om juist wél een bijdrage te leveren. Ik vind het waanzinnig dat ik steeds meer collega’s kan helpen het verschil te maken. Om te helpen. Dat is waar ik het voor doe. Natuurlijk kun je kijken naar wat er allemaal niét goed gaat, maar je kunt je beter focussen op dingen waar je wel invloed op hebt. Als dat betekent dat ik me dan focus op CO2-reductie, dan doe ik dat. Met liefde.”
Erik Troost
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;