RetailTrends Media bestaat deze maand 20 jaar! Wat in januari 2004 startte als een idee, zag 9 maanden later het levenslicht in de vorm van RetailNews.nl met het dagelijks nieuws en RetailTrends Magazine met de trends, achtergronden en analyses. Het moment dat de eerste editie van RetailTrends van de drukpers rolde staat me nog haarscherp voor ogen. Nu zijn we 20 jaar verder en beleven we ons succesvolste jaar ooit.
The rest is history: de overname van Detailhandel Magazine en Retail Actueel, de samenwerking met vele andere marktpartijen in retail, de bekroning tot beste vakblad van Nederland, de lancering van onze eerste events en studiereizen, de start van RetailRookies en podcastseries als de RetailTrends Podcast en Next Gen in Retail.
En dan de retailmarkt zelf. Die heeft een enorme transformatie doorgemaakt. Ik heb veel retailers ontmoet en een kijkje achter de schermen van hun formule genomen. Zo heb ik Daniel Ropers, geestelijk vader en oud-ceo van bol, in de diverse ontwikkelingsstadia van deze e-commercegigant geïnterviewd. Dat geldt ook voor Raymond Cloosterman tijdens de uitzonderlijke groei van zijn Rituals. De eerste keer dat ik Raymond sprak, was boven zijn toen nog enige winkel aan de Kalverstraat. In de afgelopen 2 decennia is Rituals uitgegroeid tot een wereldmerk en een inspirerend voorbeeld voor velen.
De forse internationale groei van onder andere Zeeman en Action, de teloorgang van Macintosh Retail, V&D en het Blokker-concern, de dominante ontwikkeling van retailtechnologie, de enorme impact van de coronapandemie en steeds grotere focus op sustainability: dit is slechts een kleine greep uit de vele hoogte-en dieptepunten van de afgelopen 20 jaar. Onze redactie heeft elke ontwikkeling op de voet gevolgd, uit zowel binnen- als buitenland. En dat doen we nog steeds elke dag.
Als oprichter en vader ben ik enorm trots op ons familiebedrijf
Ik wil een ieder die in de afgelopen 20 jaar een bijdrage leverde aan de ontwikkeling en transformatie van ons bedrijf vanaf deze plek enorm bedanken. Want ook RetailTrends is in de afgelopen 2 decennia getransformeerd. Digitale formats en thematische live events zijn nu onze corebusiness geworden. Wat niet veranderd is, is onze focus op relevante journalistieke content. Sinds deze zomer is de journalistieke leiding in handen van hoofdredacteur Reinilde Blotenburg en redactie-chef Henrico Pit. Met dit duo is de journalistieke kwaliteit bij de start van ons derde decennium absoluut gewaarborgd. En dan is er nog een ander opmerkelijk duo. Sinds enkele jaren hebben mijn zoons Benjamin en Gideon ten Holte de dagelijkse leiding over ons bedrijf. Per 1 juli dit jaar zijn ze tevens medeaandeelhouder van RetailTrends Media. Zij zullen het bedrijf dat ik 20 jaar geleden startte, stap voor stap verder overnemen. Ik ondersteun hen op de achtergrond waar dat nodig is, maar blijf ook alle ruimte geven om hun eigen koers te bepalen. Met hun stap naar het ondernemerschap blijft RetailTrends Media in vertrouwde handen en zijn we ‘officieel’ een familiebedrijf. En daar ben ik als oprichter en als vader supertrots op!
Reacties 0