Het was 1987 toen ik tijdens het derde jaar van mijn opleiding Small Business aan de heao in Amsterdam ging stagelopen op het hoofdkantoor van Albert Heijn.


Het project was het verbeteren van de schappenplannen. Deze plannen werden nog handmatig gemaakt en mijn opdracht was te kijken naar mogelijke software die de marges en omloopsnelheid automatisch kon berekenen.


Op een ochtend stond ik in mijn eentje in de lift, toen de grote baas Ab Heijn binnen stapte. Op zijn vraag wie ik was en wat ik bij het bedrijf deed, vertelde ik over mijn project voor het automatiseren van de schappenplannen. Hij vroeg daarop: “Waar zit je dan?” “Op de zesde verdieping, bij marketingservices,” antwoordde ik. “Interessant, je moet het me eens laten zien. Ik kom wel langs om te kijken”, zei meneer Heijn. Een beetje verbaasd maar ook vol enthousiasme stapte ik de lift uit en vertelde mijn collega’s over mijn ontmoeting. Ze lagen allemaal in een deuk: Ab Heijn die even bij een stagiair komt kijken… Maar toen iets na 10.00 uur de dames met de koffiekarren langskwamen, liep daarachter toch echt meneer Heijn die ik hoorde roepen:...