Melle Schellekens: 'Streef naar progressie, niet naar perfectie'
Een toiletpapiermerk dat toiletten bouwt is misschien wel de duidelijkste omschrijving van The Good Roll. Dat gaat zo ver dat medeoprichter Melle Schellekens (38) zich weleens geen salaris uitkeerde om die missie waar te maken. “Als je ergens volledig achter staat, mag alles om dat doel te bereiken.”
“Liever jong en onervaren of oud en wijzer? Bij de start van iets nieuws verkies ik jong en onervaren boven ouder en wijzer. Als je met nieuwe dingen bezig bent geloof ik in ‘learning by doing’. Naarmate de organisatie groter en volwassener wordt, is het ook goed om wijsheid en ervaring in te brengen. Bij The Good Roll zoeken we naar de balans hierin. Bij sommige posities gaan we voor ‘de wijze uil’ en bij andere posities hebben we ‘jong en gas erop’ nodig. De wijze uil vliegen we in als iemand het grote geheel moet overzien en de rust moet bewaren.
Denk aan finance en het bewaken van strategische beslissingen. Als het gaat om sales, design of de socials gaan we graag voor jong en onervaren. Liever dat iemand kan groeien in zijn droomrol dan dat iemand binnen bepaalde kaders is...
Een toiletpapiermerk dat toiletten bouwt is misschien wel de duidelijkste omschrijving van The Good Roll. Dat gaat zo ver dat medeoprichter Melle Schellekens (38) zich weleens geen salaris uitkeerde om die missie waar te maken. “Als je ergens volledig achter staat, mag alles om dat doel te bereiken.”
“Liever jong en onervaren of oud en wijzer? Bij de start van iets nieuws verkies ik jong en onervaren boven ouder en wijzer. Als je met nieuwe dingen bezig bent geloof ik in ‘learning by doing’. Naarmate de organisatie groter en volwassener wordt, is het ook goed om wijsheid en ervaring in te brengen. Bij The Good Roll zoeken we naar de balans hierin. Bij sommige posities gaan we voor ‘de wijze uil’ en bij andere posities hebben we ‘jong en gas erop’ nodig. De wijze uil vliegen we in als iemand het grote geheel moet overzien en de rust moet bewaren.
Denk aan finance en het bewaken van strategische beslissingen. Als het gaat om sales, design of de socials gaan we graag voor jong en onervaren. Liever dat iemand kan groeien in zijn droomrol dan dat iemand binnen bepaalde kaders is opgevoed en daardoor zijn creativiteit niet kwijt kan.”
Team bouwen
“Ik ben geen micromanager, maar in een kleine organisatie doe je alles zelf. Maar als je het allemaal zelf kunt, waarom zou je dan een team vormen? Je moet een organisatie bouwen waarbij je mensen aanneemt die beter en slimmer zijn dan jijzelf. Ik geloof dat je dan beter kunt groeien. Dat lukt alleen als je samen de grote lijnen afspreekt en iedereen zorgt dat het deel dat onder hun beheer valt, goed wordt uitgevoerd.”
Kantelpunt
“Het moment waarop ik besloot om me meer op de grote lijnen te richten, was toen het team zei: ‘Melle, we got this. We weten wat we doen, het komt goed.’ Het resultaat was dan misschien nog niet die 10 waar ik zelf voor ging, wel een dikke 8 waar met feedback een 10 van werd gemaakt. Ik besloot de mensen de ruimte te geven om – ik zeg het even plat – te doen waarvoor ze worden betaald.”
‘Als je het allemaal zelf kunt, waarom zou je dan een team vormen?’
Afstand
“In de startuptijd moet je werken ín je bedrijf, in een scale-upfase werk je áán je bedrijf. Sander (De Klerk, medeoprichter, red.) is een fenomenale businessdeveloper in sales en ik ben heel creatief, dus we komen meer tot ons recht als we niet meer in die dagelijkse operatie zitten maar juist kunnen werken aan het grote plaatje.”
Toestemming
“’Eerst doen, dan pas vragen of het mag’, is mijn mantra. We moeten snel reageren op kansen in de markt. Als iemand vanuit ervaring of intuïtie denkt dat dit het moment is om ja of nee te zeggen op een aanvraag, of om een social media-post te plaatsen en dat doet vanuit de beste bedoelingen voor het bedrijf, dan is het wat mij betreft altijd de juiste beslissing. Als het anders blijkt te zijn, praten we later over waarom dat zo is en hoe we dat de volgende keer anders kunnen doen. Als iedereen steeds toestemming moet vragen, kunnen we ook niet snel schakelen en laaghangend fruit pakken. Soms passeert iemand zelfs de cfo, om snel te kunnen reageren. Wel staan de grote lijnen de vast: de marge, het budget, zo doen we dingen. Maar daarbinnen wordt creativiteit zeker gewaardeerd.”
‘Stel een lekker gek doel, visionairs worden pas in de toekomst begrepen’
Geen salaris
“Het gebeurde wel dat Sander en ik onszelf geen salaris uitkeerden omdat we alles wat we verdienden, in het bedrijf stopten. Er waren al mensen bij ons in dienst, dus Sander en ik hadden er een andere baan of freelanceklussen naast om inkomsten te generen. Alles om het bedrijf maar te laten groeien. De helft van de winst wordt geïnvesteerd in de bouw van toiletten in Afrika. Maar dat deden we ook als er geen winst was, omdat we ons aan onze intrinsieke belofte wilden houden. Als je er volledig achter staat om anders zaken te doen, dan mag alles om tot dat doel te komen.”
Common sense
“In onze statuten staat dat de helft van de winst naar de bouw van toiletten gaat. Wat er ook met ons gebeurt, degene die verder gaat met het bedrijf moet zich aan die belofte houden. En dankzij die statuten is die belofte ook duidelijk voor iedereen die bij ons werkt. We zijn er heilig van overtuigd dat dit het nieuwe ondernemen is. We moeten niet meer spreken over social enterprises, maar over common sense.”
Boomer en zoomer
“Op kantoor zitten 18 tot 20 fte’ers. Daarnaast werken we voor bepaalde projecten, zoals de ontwikkeling van een nieuw design of voor funding, met een collectief van mensen. Het zijn mensen van verschillende leeftijden, van boomer tot zoomer. Een grote en leuke uitdaging is zorgen dat we een organisatie zijn voor iedereen. Ik ben zelf bijvoorbeeld geen megafan van thuiswerken. Ik geloof dat het helpt om samen te zijn als je met een project bezig bent. Maar het gros werkt 2 dagen per week thuis, terwijl er ook mensen zijn die liever op kantoor zijn. Dus het is zoeken: hoe zorgen we dat iedereen op een prettige manier kan werken? We laten medewerkers vooral samen bepalen hoe dat eruitziet – zolang het maar bijdraagt aan het einddoel.”
Eigen kracht
“Als startend ondernemer of startend leider is het belangrijk dicht bij jezelf te blijven. Blijf geloven in je eigen kracht. Er is een reden dat je op deze positie zit of dat je bent gaan ondernemen. Diep van binnen weet je heus wel wat de juiste beslissingen zijn. Het is goed om informatie in te winnen als je dat wilt, maar laat je vooral niet beïnvloeden.”
Stapjes
“Zet een doel voor jezelf. Laat dat maar lekker gek zijn, visionairs worden pas in de toekomst begrepen. Ga vervolgens stapsgewijs naar dat doel toe. Daarin gaat progressie boven perfectie. Bij groei moet je niet voor tienen gaan maar voor achten, om uiteindelijk aan die 10 te komen.”
‘Je mag ook weleens heel erg content zijn met waar je nu bent’
Ratrace
“Dicht bij jezelf blijven lukt door te zien en te voelen wat belangrijk is voor je. Ik heb veel stress ervaren, maar dat is iets wat ik pertinent niet wil. Ik probeer een balans te vinden om te voorkomen dat de stress te veel de overhand neemt. Ik sport veel en doe veel leuke dingen. En ik probeer soms ook gewoon tevreden te zijn met waar we nu staan, wat er nu is en wat er gebeurt. Vanuit daar kijken we dan weer naar de volgende stappen. Soms zit je zo in een ratrace, terwijl het ook lekker is om daar uit te stappen.”
Tevreden
“Je mag ook weleens heel erg content zijn met het punt waarop je nu bent. Als je terugkijkt, zul je vaak zien dat je iets bereikt hebt waarvan je 5 jaar geleden zei: ‘Ik hoop dat ik dan daar sta.’ Blijf aanwezig voor jezelf, je gezin en je omgeving. Het klinkt misschien gek uit de mond van een ondernemer maar ik geloof echt: je leeft niet om te werken, je werkt om te leven.”
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;