Odido verduurzaamt het merendeel van zijn winkels en gaat van het gas af. De telecomprovider wil zijn verantwoordelijkheid nemen en als pandhuurder een voortrekker zijn in de winkelstraat. Op die missie is maatwerk onmisbaar.


Branded content


Nog voor het jaar 2028 moeten 80 winkels van Odido co2-neutraal zijn. Het is een stap die deel uitmaakt van een duurzamere bedrijfsvoering waarmee het bedrijf streeft naar een netzero-uitstoot voor de eigen operationele processen. Oftewel: een zo groot mogelijke reductie van de co2-uitstoot. De telecomspeler, die vorig jaar een ombouw beleefde van Tele2 en T-Mobile naar Odido, was al langer bezig met verduurzaming.


De stap naar co2-neutraal is in zekere zin een bijzondere, gezien het feit dat Odido al zijn winkels huurt. “Als corporate organisatie voelen we de verantwoordelijkheid om zorg te dragen voor het milieu”, zegt Danitsja Eekhout. Zij en collega Esther Andriessen zijn als construction & maintenancemanagers retail bij Odido betrokken bij de verduurzamingsslag. “Voor onze winkels streven we naar een co2- uitstootreductie van 95 procent. We hopen dat andere grote huurders ons volgen.”


Odido reduceerde de uitstoot al met de helft door relatief kleine aanpassingen. Zo staan winkeldeuren niet meer standaard open en werden ledverlichting, sensoren en timers geplaatst om het energieverbruik terug te dringen. Het merk verduurzaamt de winkels in hun geheel om in totaal minder (fossiele) brandstoffen en elektra te gebruiken. Maar voor 95 procent reductie is meer nodig. Gasloze winkels dus.


Met die beslissing zag het telecommerk zich geplaatst voor 2 vraagstukken. Hóe de winkels van het gas – toch een primaire energiebron op de vloer – af komen. En ook: op welke manieren het bedrijf het energieverbruik in toom houdt en er zo efficiënt mogelijk mee omgaat.

 

 

00-XQhvY

 

Pilotstore

De Odido-winkel in Alkmaar ging toch al verhuizen en werd als eerste aangepakt. Net als veel winkels van de telecomspeler is deze gevestigd in een oud pand. Andriessen: “De uitdaging is hoe we een zo goed mogelijk instelbaar klimaat creëren voor klant en medewerker, met een duurzaam perspectief. In veel van onze winkels hangen airconditioninginstallaties die ook kunnen verwarmen. Als deze oud zijn, vervangen we ze voor nieuwere, energiebesparende modellen.”


In de pilotstore zijn meer duurzame aanpassingen te vinden. Er kwam een elektrisch luchtgordijn in plaats van een exemplaar dat aan een gasunit is gekoppeld. Dit gordijn is bedoeld om de warmte of koelte in de winkel te houden. Hoewel Odido er de voorkeur aan geeft om daarvoor toch vooral de deuren te sluiten, is het eveneens een manier om gas uit de winkel te weren.


In Alkmaar werd daarnaast gekozen voor isolatie en HR++- glas, belangrijke instrumenten voor verduurzaming. Ze dragen bij aan energiebesparing, maar zorgen ook dat het voor medewerkers behaaglijk is op de werkvloer. Zij zijn doorgaans meer te vinden op de winkelvloer dan in de backoffice. Zonde om daar de hele dag te stoken. Daarom is er gekozen voor infrarood panelen in de backoffice. Die verwarmen op basis van stralingswarmte de persoon en niet de hele omgeving en kunnen gericht worden in- en uitgeschakeld.


De bestpractices uit Alkmaar vinden hun weg naar andere Odido-shops in Nederland. Al moet gezegd dat elke winkel uniek is en zijn eigen verduurzamingsplan vereist. Het is een kwestie van maatwerk. Voor de ontwikkeling en uitvoering nam Odido een goede bekende in de arm: bouwbedrijf Bulsink. De general contractor is al langere tijd een vaste partner voor Odido’s winkelverbouwingen en verdiende zijn sporen onder meer in de (ver)bouw van winkels, kantoren en hotels waar duurzaamheid een vraagstuk is. Zo realiseerde het bedrijf onder meer formules voor Rituals en Basic-Fit.

 

 

‘Odido streeft naar een co2- reductie van 95 procent’

 

 

Energieverlies voorkomen

“Voor Odido hebben we de missie naar co2-neutrale winkels als leidraad genomen en voor elke winkel een nulmeting gedaan”, vertelt projectmanager Harm Kempers van Bulsink. “Vervolgens hebben we op winkelniveau geanalyseerd hoe we gehoor kunnen geven aan de missie naar gasloos en een efficiënter energieverbruik.”


De general contractor kwam met een keuzemenu met duurzame oplossingen en gericht advies voor iedere winkel afzonderlijk. “De vraag bij een verduurzamingsslag is toch: waar begin je?”, zegt Eekhout. “Dankzij deze aanpak hebben we een helder overzicht van de beste duurzame keuzes voor elke shop. In de ene is dat het aanpakken van de vloer, in andere de pui. Dat heeft ons ontzorgd.”


Bij Bulsink zijn ze eraan gewend dat duurzame oplossingen voor winkels ook vraagstukken opwerpen. De verduurzaming van oude panden is een bijltje waarmee het bedrijf vaker heeft gehakt. Zo kunnen bijvoorbeeld ook lastig bereikbare kieren worden gedicht om energieverlies te voorkomen. En is er eveneens een oplossing voor energievretende leegstaande verdiepingen boven het retaildeel. Bulsink kiest er in die gevallen voor om de bovenverdieping ‘af te snijden’ en de dakisolatie lager aan te brengen. Zo wordt de lege etage afgesloten en maakt deze geen onderdeel meer uit van het energiesysteem.


In de opdracht voor Odido is het daarnaast belangrijk om de pandeigenaren te betrekken, laat Debbie Melis, commercial director bij Bulsink, weten. “Samen met Odido bevinden we ons continu in een driehoeksverhouding met de eigenaren. Voor elke winkel hebben we daarom met hen het nodige overleg. Gelukkig zijn ze meestal welwillend en bereid om mee te denken en zelfs te participeren. In verduurzaming van de pui bijvoorbeeld, of bij andere delen van het pand.”


Inmiddels zijn 5 van de winkels van Odido op deze wijze verduurzaamd. Tot 2028 worden er per jaar 20 omgebouwd. De missie van de telecomaanbieder is daarmee in volle gang. En goed voorbeeld doet volgen. Melis: “Er kloppen nu ook andere grote huurders bij ons aan voor verduurzaming van panden. Die ontwikkeling is voor een deel op gang gekomen door de duurzame stappen van Odido.”

Cwp3pfrA