Op weg van werk naar huis een pakketje droppen bij iemand, en daar wat mee verdienen? Een crowdshippingdienst als Shopopop, Homerr en Peer zet consumenten in als koerier. Colruyt en Carrefour maken er gebruik van en brengen zo de deeleconomie naar de lastmile. Want: een goedkoper netwerk voor sameday-delivery en flexibel opschalen tijdens de piekmomenten.

 

Een grote groep mensen rijdt dagelijks een vaste route, bijvoorbeeld van huis naar werk. Daarnaast bestelt een groeiende groep boodschappen online die ze thuis afgeleverd willen krijgen. In 2014 startte Shopopop in Frankrijk met de gedachte dat het mogelijk moest zijn om die zaken te combineren, 7 jaar later ging de onderneming internationaal. De crowdshippingdienst is nu actief in Frankrijk, Italië, Spanje en België en verkent sinds afgelopen jaar de Nederlandse markt.

 

Grote pool nodig

Sacha Buyck is een klein jaar countrymanager Benelux bij het bedrijf. Hij werkte eerder onder andere bij bol. “Daar maakte het netwerkeffect het bedrijf groot, iets wat bij ons ook speelt. Een chauffeur bezorgt in België 30 pakketjes per dag. Wij kunnen...