Facebook, Amazon en Alibaba hebben veel paralellen. Het zijn alle 3 techreuzen en alle 3 vieren ze dit jaar een jubileum. En vooral: allemaal drukken ze op hun eigen manier een stempel op de retailsector.

 

De killer van stenen winkels Amazon, 1994

Voor Jeff Bezos is het dit jaar driedubbel feest. Niet alleen bestaat Amazon 30 jaar en mocht hijzelf alweer het dubbele aantal kaarsjes uitblazen, hij kan zich ook weer de rijkste man ter wereld noemen. Met een geschat vermogen van 210 miljard dollar blijft hij Bernard Arnault, de eigenaar van luxeconcern LVMH, 5 miljard dollar voor.


Geen bedrijf heeft de afgelopen jaren zoveel impact gehad op de retailsector als Amazon. “Ben je een retailer en komt Amazon in je vaarwater terecht, dan verlies je inkomsten”, zo zei investeringsmaatschappij AllianceBernstein jaren terug al eens in RetailTrends. In de VS wordt gesproken van het Amazon-effect. Dit houdt kort gezegd in dat Amazon de consumentenverwachtingen op het gebied van winkelen rigoureus heeft veranderd: een oneindig assortiment, een frictieloze winkelervaring, op elk moment en tegen volledig...