Artikelen geschreven door Donovan van Heuven


De hallucinaties van Gentle Monster

De spectaculaire winkels van Gentle Monster doen niet aan voorschriften. Of het moet zijn dat je als bezoeker ten minste een keer in je ogen wrijft door de mix van surrealistische verhalen en curieuze ideeën. Het Zuid-Koreaanse brillenmerk begon afgelopen zomer in Londen aan zijn Europese expansie. Trippen in retailland.



Andrew Jennings: Mr. Warenhuis

Zijn carrière bracht Andrew Jennings als bestuurder langs warenhuizen als Harrods, House of Fraser, Woolworths, Karstadt en Saks Fifth Avenue. In meer dan vijfenveertig jaar maakte de Brit ingrijpende veranderingen mee, van de allereerste supermarkt tot de komst van e-commerce. Zijn belangrijkste les: “De consument is niet langer king, hij is een superbeing.”


Mr. Warenhuis

Zijn carrière bracht Andrew Jennings als bestuurder langs warenhuizen als Harrods, House of Fraser, Woolworths, Karstadt en Saks Fifth Avenue. In meer dan vijfenveertig jaar in retail maakte de Brit ingrijpende veranderingen mee, van de introductie van de allereerste supermarkt tot de introductie van de barcode tot de komst van e-commerce. Zijn belangrijkste les: “De consument is niet langer king, hij is een superbeing.”


De stip op de horizon van Unilever

Unilever wordt mondiaal geprezen als changemaker. Winst voor het bedrijf gaat hand in hand met winst voor mens en planeet, is de boodschap van het Brits-Nederlandse concern. In gesprek met directeur duurzaamheid Anniek Mauser van Unilever Benelux over argwaan richting multinationals, een purpose voor de individuele Unilever-merken en de uitdaging om de consument mee te krijgen in haar missie.


Zo zet IKEA de jacht op McDonald's en Starbucks in

Vraag een willekeurige consument waaraan hij denkt bij het merk IKEA en de kans is groot dat het de Zweedse gehaktbal is. Best opmerkelijk voor ’s werelds grootste woonwarenketen, die vanaf volgende maand vegetarische hotdogs in alle Europese winkels legt en ook werkt aan een veganistisch ijsje. RetailTrends bezocht IKEA Food in Malmö en sprak met managing director Michael La Cour.







Lang leve wholesale

Heeft wholesale zich ontpopt tot de grote vijand? Of liggen er juist legio mogelijkheden om er een win-winsituatie voor zowel retailers als merken van te maken?


De kracht van storytelling bij de Bijenkorf

Exclusief voor members van RetailTrends: een interview met directeur marketing & communicatie Marjolijn Meynen van de Bijenkorf over het belang van storytelling bij de warenhuisketen.